Pettymys mutta ei todellakaan yllätys

Varabloggaaja saa kunnian tästä loistokkaan esityksen jälkeisestä päivityksestä. Jos odotatte jotain positiivista tai rohkaisevaa niin suosittelen lopettamaan lukemisen tähän paikkaan. Positiivisuudet ovat loppu ja tässä (humala)tilassa ei yksinkertaisesti pysty ihmeisiin, ei sillä että niihin pystyisi selvinpäinkään.

Puolitoista viikkoa sitten mahdollisuus oli kaikkiin pokaaleihin ja liigacupin katastrofin jälkeen tämä oli se lopputulos mitä ainakin itse ennakoin. Valitettavasti olin tällä kertaa oikeassa ja voitta uskoa, että en olisi todellakaan halunnut olla.

Kokemus on kuitenkin opettanut, että nykyinen joukkue pettää aina. Toki rehellisyyden nimissä on sanottava, että odotin liigacupin voittoa ja pidin sitä todennäköisenä. Sen jälkeen tapahtunut on taas täysin käsikirjoituksen mukaista tuomaritoiminnasta lähtien Sunderland ja B*rca peleissä.

Manun kokoonpano oli huonoin FA Cupin ottelussa koskaan mitä olemme Manua vastaan pelanneet tämän noin 15 vuoden aikana mitä olen seuraa kannattanut. Siitä huolimatta meidän ns. paras kunnossa oleva ykkösmiehistö (Ramsey toki kuuluisi Hölkän tilalle) ei pysty mitään Manun seitsemälle puolustajalle, yhdelle reservikeskikenttämiehelle ja kahdelle hyökkääjälle. Tällä kertaa ei edes tarvittu tuomareiden apua, toki sitä olisi varmaan tarvittaessa tullut. Joka tapauksessa aivan uskomattoman munaton esitys ja pataan enemmän kuin ansaitusti.

Se on näemmä aivan sama minkä joukkueen Ferguson laittaa meitä vastaan niin homma toimii juuri samalla taktiikalla ja tavalla. Puolustuslinja alas ja koko joukkue pallon alle ja vastaiskuilla maalit sitten perinteisesti yleensä Rooneyn tai jonkun muun voimin.

Tämä taktiikka ei voinut tulla minään yllätyksenä Wengerille tai sitten ranskalainen on vielä huomattavasti naiivimpi kuin olen osannut kuvitella. Olisi sitten vaikka kokeiltu samaa puolustustaktiikka ja vastaiskuja kuin B*reaa vastaan. Lopputulos ei olisi ainakaan voinut olla yhtään heikompi. Mikä v*ttu siinä on, että muut huippumanagerit pystyvät muuttamaan peliryhmitystä tilanteen ja vastustajan mukaan, mutta meillä se on aina sama. Ennen se oli kiveenhakattu 4-4-2 ja nyt 4-3-3. En tiedä, mutta ei voi kuin ihmetellä ja olla äärimmäisen pettynyt Wengerin tekemiseen tämän(kin) asian suhteen. Toki jos olet niin hyvä kuin B*rca niin sitten ei tarvitse vaihtoehto B:tä tai C:tä, mutta koska rehellisyyden nimissä ei olla lähelläkään sitä tasoa niin eikö olisi aika harkita vaihtoehtoa B tai jopa C välillä. Tätä ei toki koskaan valitettavasti tule tapahtumaan Wengerin alaisuudessa tuota B*rca peliä lukuun ottamatta ja senkin pilasi lopulta Busaka tuomaroinnillaan.

Tähän väliin täytyy taas kerran antaa kiitosta eilisen kommenteista, paljon painavaa asiaa. Ne toimivat itselleni ja varmasti Hentelle vieläkin enemmän apuna ja ajatuksia herättävänä asiana seuraaviin päivityksiin. Sävy toki kommenteissa hyvinkin negatiivinen, mutta siitä on turha syyttää teitä kommentoijia vaan syylliset ovat todellakin Wenger ja hänen lammaslaumansa muutamaa yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta Lontoossa. Joka tapauksessa kiitokset kommenteista ja jatkakaa samaan malliin.

En tiedä onko seuraava humalatilan ja tämän karmean vajaan kaksiviikkoisen seurausta, mutta nyt alkaa todella ensimmäistä kertaa tuntua siltä, että Wengerin aikakausi alkaa olla lopussa. Pettymyksiä on tullut lukemattomia ennenkin, mutta siitä huolimatta on aina jollain tasolla jaksanut uskoa parempaan huomiseen ja tulevaisuuteen. Nyt ei vain enää oikein tunnu siltä.

Peetun kommentti oli hyvä ja siinä oli erinomainen ehdotus eli ehkä Wenger voisi siirtyä muihin tehtäviin seurassa ja antaa managerin vastuun uudelle miehelle hoidettavaksi kesällä. Älkää kysykö ainakaan tässä tilassa kuka tuo uusi mies olisi, mutta entistä enemmän vain alkaa tuntua mahdottomalta jatkaa tai ainakaan edes unelmoida mistään pokaaleista nykyisellä toimintamallilla.

Itse kirjoitin jo viime kaudella, kesällä ja tämän kauden alussa, että Wengerille pitää antaa mahdollisuus kääntää kurssi kaikessa tekemisessä. Nyt taitaa kuitenkin olla käsillä se aika, että saa tuomita vai miten manageri itse sanoi että tuomitkaa keväällä. Tämä kevät taisi jo tosin olla viime vuonna, no nyt on siis varmasti vähintäänkin kohtuullista tehdä tuo.

Viime vuonna ulos kaikista cup-kilpailuista parin viikon sisään ja tänä vuonna sama homma. Tähän lisättynä kuuden vuoden pokaalittoman jakson jatkuminen meidän kokoisessa seurassa on varmasti tarpeeksi suuri syy ainakin miettiä vaihtoehtoja. Pahoin vain pelkään, että mikään ei tule muuttumaan ja homma jatkuu täysin samanlaisena aina Wengerin sopimuskauden loppuun tai pahimmassa tapauksessa tehdään vielä uusi sopimus 2014 jälkeen.

Wengerin lähes 10 ensimmäistä vuotta olivat parasta mitä Arsenalille on tapahtunut sen seurahistorian aikana. Toki tästä voi olla montaa mieltä, mutta kaukana totuudesta se ei missään nimessä ole. Nyt on kuitenkin ehkä tultu siihen pisteeseen, että olisi parempi kiittää menneistä ja suunnata katseet uuteen manageriin ja tulevaisuuteen.

Talous on seuralla ollut jo pari vuotta siinä mallissa ettei sen taakse voi piiloutua, velkaa toki on vielä huomattavasti. Se on kuitenkin pitkäaikaista matalakorkoista lainaa ja ei todellakaan ole mikään ongelma seuralle. Kaikki talousmittarit ja tutkimukset osoittavat meidän olevan yksi maailman rikkaimmista seuroista.

Kuitenkin panostukset pelaajiin ovat nollissa ja tällä tarkoitan myyntien ja ostojen nollatulosta kausi toisensa jälkeen, yleensä tämä on jopa plussan puolella. Tämä oli ehkä perusteltavissa pari ensimmäistä kautta Emiratesille muuton jälkeen, mutta nyt siltä on tippunut pohja täysin pois. On aika tunnustaa realiteetit muuttuneessa kilpailutilanteessa. Rahaa on pakko käyttää enemmän kuin viime aikoina on käytetty jos pokaaleja halutaan.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti mitään +30 miljoonan pelaajia, vaan sitä että selvät ongelmakohdat korjataan vaikka se maksaisi sitten muutaman miljoonan tai kaksikymmentä miljoonaa enemmän. Näin ei olla toimittu sitten Highbury aikojen ja se todella näkyy palkintokaapissa. Pelaajamarkkinat ovat muuttuneet varmasti huikeasti noista ajoista, mutta se ei yksinkertaisesti riitä selitykseksi Wengerille saatikka seurajohdolle.

Ja jos tilanne on se, että seurajohto on se missä vika todella on eli rahakirstun vartiointi ja kasvattaminen kiinteistöbisnesten avulla on tärkeämpää kuin tapahtumat viheriöllä niin muutosta kaivataan myös sinne. Tosin tästä on paha sanoa mitään totuutta ulkopuolisten silmin. Kuitenkin Wengerin viime vuosien politiikka on turha ainakaan kokonaan puolustella johtokunnan saituudella. Jos managerin voittamisenhalu olisi entisensä niin en ymmärrä miksi mies olisi tehnyt jatkosopimuksen seuraan, jonka johtohenkilöstö ei ole yhtä sitoutunut voittamiseen kuin manageri itse. Esimerkiksi en uskoisi hetkeäkään Mourinhon jatkavan joukkueessa, jonka johto ei ole sataprosenttisesti valmis tekemään kaikkensa voittaakseen pokaaleita seuralle. Esimerkki ei varmasti ollut paras mahdollinen, mutta ehkä ymmärsitte mitä ajoin takaa.

Ainut tapa millä näen Wengerin jatkon järkevänä enää ensi kaudelle on suuret muutokset. Kirveen on heiluttava surutta useamman pelaajan kohdalla kesällä. En lähde tässä luettelemaan pelaajia, koska vähintään 90 prosenttisesti olemme varmaankin samaa mieltä näistä. Myös ostopolitiikkaan on saatava muutos, laatua ja kokemusta ainaisten lupausten ja junnujen sijaan. Myös loukkaantumisherkille pelaajille on tehtävä jotain olivatpa he kuinka hyviä tahansa. Samoin koko junnu- ja lainapolitiikka on pistettävä uusiksi. Ei mitään järkeä, että lainalla ympäri maailmaa noin 20 pelaajaa ja samaan aikaan ykköskokoonpanossa joudutaan peluuttamaan todellisia vitsejä useampiakin pelistä ja kaudesta toiseen.

Näistä 20 pelaajasta lainalla ehkä yksi tai korkeintaan kaksi pääsee edes rotaatioon asti ykkösjoukkueessa jos vanhat ennusmerkit pitävät paikkansa. Ehkä nämäkin rahat voisi palkkojen ja siirtokorvausten osalta käyttää huomattavasti paremmin ykkösjoukkueen menestyksen eteen.

Paljon sekavaa asiaa ja punainen lanka varmasti puuttuu, mutta tämän pettymyksen keskellä olen erittäin yllättynyt kuinka pitkä tästä päivityksestä loppujen lopuksi tuli. Se onko se hyvä vai huono on mahdoton sanoa. Kiitokset kuitenkin jos joku jaksoi loppuun asti lukea. Huomenna saatte taas todennäköisesti nauttia Henten ajatuksista.

32 thoughts on “Pettymys mutta ei todellakaan yllätys

  1. Kaikki oleellinen on taidettu jo todeta. Viimeistään nyt tuli jääräpäisimmillekin selväksi se, että Fergie pyyhkii Wengerillä lattiaa taktisen osaamisen puolella.

    Jos vielä 5 vuotta sitten olisi kysytty, kuka on PL:n paras manageri, niin kotiinpäin olisi täytynyt vetää Arsenen puolesta. Nyt ei enää pysty. Fergiellä on rajalliset (vai vielä rajallisemmat – maanittelee esim. Scholesia jatkamaan vielä yhden kauden!) resurssit käytettävissään, mutta voittaa Wengerin taktisella puolella 100-0.

    Jos on kerran tiedossa, ettei Arsenal pysty ilman Fabregasia murtamaan puolustussumppua rankkarirajalla, niin miksei sitten iskisi vastaiskuista heikkoa puolustusta vastaan B-miehistöllä? Hyvin tuntui toimivan.

    PL:n voittoon on tosiaan paperilla vielä hyvät mahdollisuudet, mutta tällä track recordilla, loukkaantuneiden määrällä ja paineensietokyvyllä mahdollisuudet ovat minimaaliset.

    Kyllä se valitettavasti taitaa olla niin, että Wengerin eväät on syöty. Jos hän ei ole valmis tekemään ensi kaudelle radikaaleja muutoksia, tuntuisi hieman turhalta jatkaa samalla epäonnistumisten tiellä vielä yksi kausi lisää?

    Kuka sitten pystyisi realistisesti ottaen manageroimaan nyky-Arsenalia sen pelillisillä vahvuuksilla? PL-managereista … Martin O’Neill ehkä? Aika vähissä ovat sopivat nimet.

    Muista liigoista taas – olikos niin, että Louis Van Gaal on vapaa tämän kauden jälkeen? Hieman autoritäärisempi ote ei ehkä olisi pahitteeksi.

    No, tällainen nimi tuli aamuyön tunteina mieleen – varmasti on parempiakin vaihtoehtoja, mutta juuri nyt tuntuu siltä, että mikä tahansa vaihtoehto on parempi kuin samojen virheiden toistaminen vuodesta toiseen..

    (Sanottakoon, ettei edes erittäin epätodennäköinen Valioliigan mestaruus tällä kaudella tulisi muuttamaan mielipidettäni mihinkään suuntaan.)

  2. Olihan meillä paikkoja taas mutta van der sar piti meidät nollilla. Nyt on tullut kannatettua Arsenal FC:tä 7 vuotta. 03/04 kaudella aloin tuloksia seurata ja valitsin Arsenalin omaksi suosikikseni(syy tuskin kennelekään epäselvä). Ei ole sitten pokaaleita liikaa tullut, vain yksi FA Cup. Toivottavasti ei enää kohti uusia pettymyksiä..

    En oikeen osaa arvostaa Wengeriä samalla tavalla kuin monet vanhemmat fanit. Johtuu varmaan siitä että pokaalit ovat vähissä. Toki pelaamme hienoa futista ja siitä varmasti Wenkkua kiittäminen. Alkaa vain tuntua että olisi hyvä jos Wenger arvostaisi enemmän numeroita maalisarakkeessa kuin pallonhallinta sarakkeessa. Ei passaa masentua tämän kauden osalta koska olen oppinut että Valioliiga on se kaikkein arvokkain pokaali ja sen voittamiseen meillä on hyvät mahdollisuudet.

    Sanonpahan silti vaan et AFC FOREVER!

  3. ei vittu!se oli siinä djourou klesaks loppukaudeksi, nyt ei onneks ulkoo ku kaks parasta veskaa ja ja kaks parasta topparii + barca(dna) cesc, song, theo, ja kohta varmaan vielä nasri ja rvp.

    se siitä pytystä, vai vieläkö jaksetaan painaa onhan meillä kuitenkin hendersson onhsn se kuitenkin lahjakas ja kaikkee.

  4. Kyllä on ollut todella raskas kausi olla Arsenalin kannattaja . Vaikka tuloksellisesti oltiin vielä pari viikkoa sitten mukana tosiaan neljässä kilpailussa niin kaikki oli vaan suurta illuusiota joka sitten lyhyessä ajassa mureni palasiksi . Nähtiinhän niitä surkuhupaisia esityksiä jo sieniliigan parissa vieraspelissä . Cuppien matsit alasarjaporukoita vastaan olivat ylimielistä neppailua , uusinnoissa sit pelattiin sen verran että jatkoon päästiin.
    Taktiikkapuolella AW häviää jo lähes jokaiselle manageriksi itseään kutsuvalle ja kaikki osaa jo pelata meitä vastaan .

    Kaikki muuthan tosiaan tuntuivat näkevän ongelmat jo kauden alla ja siirtoikkunan aikana paitsi The Jäärä . Nyt on sitten paskottu omaan pesään ja tässä ollaan ja näillä mennään . Mihin se sitten riittää , saa nähdä?

    Kauden jälkeen on tosiaan tultava muutos . Eri asia tietty on onko AW valmis siihen . Miloin ilmestyvät ensimmäiset ”AW ulos” -lakanat Grovelle? Niin julmaa kuin se onkin , AW voisi reagoida siihen . Peetun endottama malli siirrosta muihin tehtäviin voisi olla hyvä .
    Entäs sitten uusi manageri? Ihis toi esiin pari harkitsemisen arvoista nimeä .
    Mourinhohan on on ilmaissut halukkuutensa palata saarille . Herättää monessa inhon väreitä mutta saavutukset ovat kiistattomat .

    Huolto ja lääkintähenkilöstö myös kokonaisuudessaan vaihtoon . Pelaajista ainakin puolenkymmentä ulos , nimiä turha mainita kaikki ne tietää .
    Lainapelaajista ainakin Barthleylle ja Landsburylle mahdollisuus ykkösjoukkueessa , ehkä JET:llekin.
    Sisään yksi ENGLANTILAINEN toppari jonka arvo nimenomaan korostuisi painissa paljon keskityspalloja viljeleviä joukkueita vastaan.
    Songille kunnon tuuraaja , jos/kun Cesc lähtee tarvitaan myös yksi kovan luokan kk-mies .
    Kärkeen kunnon pyssy , RVP on kuitenkin puolet kaudesta paskana .
    Ja nämä uudet pelaajat pitää olla jo kokeneita , mieluummin jotain jo voittaneita kavereita.
    Ei enää ihmepoikia , kiitos. Niitä meillä on jo pari joukkueellista .

    Tämmöistä höpinää tässä sunnuntaiaamun krapulan ja vitutuksen tuotteena .
    Mut tuskinhan mikään muuttuu , AW jatkaa tiellään ja seuran kirstuun kolisee rahaa….

  5. no nyt voi keskittyä oleelliseen eli valioliigan voittoon! ja jos ei voiteta niin sitten on muutosten aika….Come on Gunners!!!

  6. Tässä päivän kysymys: vaihtaisitteko tämän kauden meriittejä Birminghamin kanssa? Mieluumin siis putoamista vastaan taistelua, CL vain märkä päiväuni, FA Cupista ulos ennen huippupelejä ja se yksi pokaali Liigacupista VAI taistelua liigamestaruudesta (sanotaan nyt ilman mestaruutta…), Sieniliigassa pudotuspeleihin, FA Cupista ulos ennen kovia pelejä tämän hetken ehkä parasta englantilaisseuraa vastaan ja tappio Liigacupin finaalissa?

  7. No, minusta ajatusleikki B*rminghamin saappaissa olemisesta on sikäli turha, että me olemme kuitenkin The Arsenal, L-poolin ja ManUren ohella kaikkien aikojen menestynein englantilaisjoukkue ja kuluneen viimeisen kymmenenkin vuoden aikana ainoa joka on kamppaillut realistisesti ManUriinien ja Bluescumien kanssa.

    Tällä taustalla ja näillä potentiaalisilla taloudellisilla resursseilla meidän yksinkertaisesti _täytyy_ olla lähtökohtaisesti kaikissa kilpailussa paremmin varustautuneita kuin edes keskikastin VL-poppoot. Myös mentaalipuolella. Se, että olemme kausi kauden jälkeen epäonnistuneet juuri näin kevään kynnyksellä pelilliseen (pelaajien määrä/laatu ja pelitaktiikka) ja henkiseen loppuunpalamiseen on jotain, jonka pitäisi soitella moniäänisiä hälytyskelloja seurajohdossa — mutta ehkä kiinteistö-develouppereiden kanssa hob-nobbailu ja jetsettailu on sitten tärkeämpää toimintaa kuin pelikentällä tapahtuviin murhenäytelmiin reagointi.

    Mourn-inho ei ole ”poliittisesti korrekti” vaihtoehto esittää, mutta sitten Chelscum-vuosiensa meikäläisen asenne tyyppiin on tasaantunut ja B*rc*n hakkaaminen CL-finaalissa jo nosti tyypin liki ystäväksi 🙂 . Lisäksi kyseessä on tyyppi, joka ainakin pistää asioita tapahtumaan (jos seurajohto vain antaa pelimarkkoja käyttöön) — pelityyli luultavasti muuttuisi selkeästi puolustavammaksi ja varovaisemmaksi, mutta mitä meillä on ollut näyttää tuloksena kauniista pelistä kaikenmaailman lulu-luunmurskaajia vastaan? Joka tapauksessa Wenkun kehno reagointi vastapuolen kulloisiinkiin taktiikoihin ja, yleensä, vaihtoehtoisen pelisuunnitelman puute on jotain, johon ei ole käytännössä varaa. Se, että edes tämän kauden luokattoman kehno taso valkussa (ja Chelscumin romahdus) ei ole vieläkään päästänyt meitä tätä lähemmäksi pyttyä kertokoon omaa kieltään.

    Mitä liigakamppailuun tulee, vielä ennen eilistä KA-TA-ST-RO-FIA (v-u kun ei muista enää edes tarkalleen esikoulun tavutussääntöjä 🙂 ) — koska eilinen _oli_ Katastrofi jopa viime viikkojen katastrofien joukossa, ehdottomasti kauden ”viimeinen” kulminaatiopiste — olisin voinut suhtautua tulevaan kohtaamiseen ManUrea vastaan varovaisella optimismilla (”voitettiinhan me B*rc*kin”), mutta nyt tämä kohtaaminen viimeistään ratkaisee mestaruden meidän tappioksemme. Manksuilla vain on nyt niin valtava evramainen henkinen yliote meidän p*skaksi taklattua tiimirauniotamme vastaan — luultavasti WBA ja Blackburn/poolkin rutistavat ainakin yhden tasurin tai voiton meistä…

    Roskissana ”leikki”. Sitähän tämä loppujen lopuksi on.

  8. Villeltä hyvä päivitys. Komppaan täysin.

    Kuluva kausi on tosiaan toisinto parista-kolmesta edellisestä. Mukana ollaan oltu eri kilpailuissa pitkälle, mutta mitään ei taaskaan saada. Loukkaantumiset kohtaa meitä ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Vahvistusten perään huudetaan kesällä ja erityisesti tammikuussa. Ketään ei tule tai jos tulee niin pelaajalla on suurimmat meriitit vielä antamatta. Ok, Koscielny on ollut alkukauden jälkeen ihan hyvä, mutta suuressa kuvassa Arshavin on tainnut olla viimeisin ”valmis pelimies” meille tullessaan. Andreita ennenkään ei timatteja ole ollut tulossa ruuhkaksi asti, raakileita vain.

    Ja tosiaan ”goonermind” osui naulan kantaan todetessaan että nykyään kaikki itseään manageriksi tituleeraavat vievät Wengeriä taktiikkapuolella ihan sata-nolla. Eilinen oli huippu esimerkki tästä. Viskinenä lähti peliin seitsemällä varsinaisella puolustajalla, mikä etukäteen ajateltuna tuntui vähintäänkin omituiselta. Taktiikkana nopeat vastaiskut pallonriiston jälkeen. Ton taktiikan suunnitteluun ei todellakaan tarvi olla mikään Einstein, mutta niin vaan lopputulos oli karu 2-0. Me kyllä pidettiin paljon palloa ja luotiin hyvin paikkoja, mutta futis on tulosurheilua jos palkintoa ei jaeta pallonhallintaprosenttien tai maalipaikkojen määrillä vaan maaleilla. Me ei saatu palloa kertaakaan maaliin. Muna teki sen kahteen kertaan.

    Jos ja näiden loukkaantumismäärien jälkeen voi sanoa kun me taas jäädään ilman pokaalia myös Valioliigassa, vois jo ihan maalaisjärjellä ajatellen luulla tapahtuvan isoja muutoksia kesällä. Jos Wenger on niin iso instituutio seurassa ettei seurajohto uskalla siirtää manageria muihin tehtäviin niin mä näen ainoana vaihtoehtona sen että kannattajat alkavat julkisesti painostamaan seuraa vallanvaihtoon. Tämä ei todellakaan olisi hieno tapa tehdä asialle jotain, mutta taitavat vaihtoehdot olla kovin vähissä.

    Arsene pitää vaihtaa johonkin toiseen manageriin. Tämä alkaa olla selviö. Tulosta ei tule vaikka vuosi toisensa jälkeen puhutaan että tuomitkaa manageri vasta keväällä. Mikä tuomio se on jos pokaalittomuus jatkuu eikä toimintamalleja muuteta? Ainoa asia mitä Wenger tähän kauteen muutti oli suhtautuminen paskacupiin. Enää ei pelattu junnuilla vaan ihan oikeilla pelimiehillä ja palkinto lähes saatiin.

    Juhan kanssa viestiteltiin pelin aikana aktiivisesti ja Juha totesi viisaasti että tämä nykyjoukkue pelkää isoja pelejä, isoja haasteita. Birmingham oli haaste finaalissa. Me voitetaan Birmingham arviolta 6-7 kertaa kymmenestä normaalissa sarjapelissä, jossa paineet on pienemmät kuin cupfinaalissa. Ne kykenee voittoon ”normipelissä mun arvion mukaan vain 1-2 kertaa kymmenestä. Silti tappio osui juuri siihen isoon otteluun. Ja millä tavalla. Todellisella emämunauksella juuri ennen täyttä aikaa. Se johtui mun mielestä voittamisen pelosta. Barcelonaa vastaan oltiin toki etukäteen altavastaajia ja varsinkin vieraspelissä oltiin aika pahasti kusessa suurimman osan pelistä. Silti me oltiin 1-1 tilanteella menossa jatkoon. Kuinkas kävikään? Katalonialaiset tulivat rinnalle ja ohi. Tuomari toki auttoi asiaa, mutta rehellisesti sanottuna mulla oli vielä siinä 1-1 tilanteessa enemmän huolta kuin iloa rinnassa. Vielä 2-1 tuloksella oltais päästy jatkoajalle, mutta ei löytynyt sisukkuuta eikä taistelua tiukassa paikassa. Eilinen Manu-tappio oli vain yksi uusi luku lisää synkkään sarjaan. Manu lähti hyvin erikoisella ryhmällä peliin ja meni silti jatkoon. Tämä on niin nyky-Arsenalia. Tähän ikävään listaan vois vielä lisätä muutaman muunkin pelin tältä kaudelta. Sama kaava toistuu. Voittamisen pelko hallitsee joukkuetta suvereenisti. Vai mitä mieltä olette Newcastlen noususta tasoihin neljän!!! aalin takaa? Entäpä Spurgujen nousu 2-0 tappiotilanteesta voittoon Grovella?

    Yhteenvetona vois todeta, että toimintamallin on muututtava radikaalisti kesällä ettei näitä nöyryytyksiä enää tule. Managerin vaihto on ehdoton ja heti seuraavana pelaajahankinnoissa pitää keskittyä voittajatyyppien ja taistelijoiden saamiseksi Arsenaliin. Toki me tarvitaan nuoria tulevaisuudentoivojakin, mutta niiden jalostaminen huippumiehiksi vie useita vuosia eikä kaikista lupauksista koskaan timantteja tulekaan. Tämä asia täytyy nyt jumalauta mennä kaaliin seuran johtohenkilöillä.

    Meikäläinen vaati radikaaleja muutoksia jo viime kesänä managerinvaihdosta lähtien. Mitään ei muutettu ja samassa paskassa rämmitään taas kerran. Kuinka vitun monta kertaa Wengerille pitää antaa uusi mahdollisuus ja aikaa toteuttaa utopiaansa? Jalkapallo on hieno laji, mutta ei sitä tarvitse uudelleen keksiä. Arsene haluaa jättää nimensä historiaan tekemällä jotain mitä muut eivät ole tehneet kasvattamalla nobodeista voittajia. Tämä ei tule onnistumaan. Suunta ollaan huomattu jo ajat sitten, mutta asioihin ei olla puututtu. Tämä tarkoittaa vain yhtä asiaa. Arsenella on aivan liikaa valtaa seurassa. Arsene on vain seuran manageri, ei jumala tai jotain muutakaan. Aika on ajanut ranskalaisesta ohi. Tulevan kesän tärkein teema on oltava MUUTOS!

  9. joo, mutta kattoo valmentajat mitä vapaana sieltä tulisi hodgson, benitez tai ari hjelm. mielummin wenger kuin kukaan benitezin tyylinen.

  10. Nykyajan sopparithan (ja moraali) ovat mitä ovat, sopimukset on tehty rikottaviksi… Arsenalin tasoisen joukkueen valmentaminen voisi olla monelle valmentajalle ihan sopivan kokoinen haaste, talous on vähintäänkin kunnossa, iso stadikka imee katsojia ja rahaa (kannattajilta) ja vaimokin pitää varmasti enemmän Euroopan suurimman kaupungin vilinästä kuin Lancashiresta…

  11. Onko tää joku Henten itkumuuri? Lopettakaa toi itkeminen.Turpiin tuli taas,mutta parempi pokaali silloin tällöin,kun kymmenen vuotta mitalisadetta ja sit pelkkää tyhjää.

  12. Kapu, kuusi vuotta ilman pokaalia ei ole ”pokaali silloin tällöin”.
    Tokihan pienen ihmeen kautta tämän kauden päätteeksi napataan pokaali, mutta se vaatii vähintään sen, että joukkue on oikeasti kasvanut viime kaudesta ja että suurin osa avainpelaajista pystyy pelaamaan. Kuten Ville totesi, myös viime kaudella oli synkkä kaksiviikkoinen, jolloin lensimme ulos cupeista – tosin sillä erotuksella, että kaljaa ja fa:ta pelasimme reserveillä. Lopputulos oli kuitenkin se, että valkku päättyi mahalaskuun. Jos sen pystymme nyt muuttamaan, joukkue on oikeasti kehittynyt monella tapaa.

    Kävi tällä kaudella mitä tahansa, tietysti wenkun pitää jatkaa kausi loppuun asti – hän on tehnyt pääosin loistoduunia eikä Arsenal ole mikään Jokerit, jossa koutsia vaihdetaan lennosta. Jos ei tule pokaalia, varmasti johtokunta joutuu miettimään asiaa. Tämä kausihan on poikkeus aikaisempiin kuiviin kausiin, että nyt satsasimme myös mm. kaljacupiin eikä sekään onnistunut. Lisäksi paine kasvaa kokoajan monestakin syystä: ökyaitioväki puskee päälle, Emiratesin aikana ei ole voitettu mitään (eli ei tod. silloin tällöin!), spudskin menee sieniliigassa pidemälle jne.

    Jos ja kun wenkulla on sananvaltaa seuraajan valinnassa, niin hän on Dragan Stojkovic.

  13. No, seitsemän vuotta, jona aikana seitsemän pyttyä, ja sitten (vähintään) seitsemän vuotta ilman mitään on aika paljon tuota ”tyhjää” osastoa. Ehkä nämä on ne raamatulliset 7 laihaa vuotta. Ja sitten tapahtui joukkopako Egy… Emiratesilta. Valitettavasti ei kuitenkaan Diabyn ja kumppaneiden. Amen.

  14. Ei täällä itketä. Täällä etsitään ja tuodaan esiin syitä, miksi kaikki menee päin v*ttua. Me ollaan oltu sarjassa aina 4 joukossa Wenkun aikana ja niiden vajaan 10 ekan vuoden aikana otettiin pokaaleita Grahamin rakentamalla joukkueella. No okei, väliaikaismanageri ehti tuoda erään lentävän hollantilaisen. Mutta aika laihaa on viime aikoina ollut tämän Arsenen projektin kanssa. Kyllä kissan saa ja pitää nostaa pöydälle. Jos ollaan joka vuosi neljän joukossa, yleensä vielä kahden tai kolmen – miksei olla ekoja? Siinä on se pieni, mutta niin helvetin suuri ero! Ja siitä täällä keskustellaan. Jos kerran meillä on edellytykset olla noin korkealla koko ajan – puhutaan neljästä suuresta, niin kyllä meidän vähän useammin pitäisi nostaa palkinto. Edes joku. Muuten ei olla huippujoukkue. Huippujoukkueet nimittäin ovat mestareita.

  15. kyllä muutkin isot seurat on joutunu odottaa mestaruuksia dortmund on voittamas 8 vuoden tauon jälkeen mestaruutta saksassa =)

    ac milan toki voitti sieniliigan 2007 mutta omassa sarjassa mestaruus viimeksi 2004 =)

    ja espanja missä pelaa vain kaksi seuraa niin real”pankkien paras asiakas”madrid joutunut odottamaan pari vuotta ilman mitään mestaruutta vaiikka espanjan pankit lainaa/rahottaa ihan missä ja koska vaan ja kuinka paljon vaan! eli siinä on et ei rahalla saa mestaruutta! ei ainakaan laina =)

    ja se on meillä mun mielestä niin pienestä kiinni koska me ollaan kuiten koko ajan oltu ihan hollilla varsinkin valioliiga ja nyt ollaan enää pari viikkosesta 4 kilpailusta yhessä mutta tärkeimmässä mukana.pelottaa toi loppu ohjelma,koska se on niiiin helpon näkönen ja toivon sydämmestäni että jätkät hoitaa ton mestaruuden MEILLE!!

  16. Katselin tossa äsken Arsenalin Honours-historiaa ja jälleen kerran näyttäisi historia toistavan itseään. Arsenalilla on historiansa aikana ollut pitkiä kuivia kausia ja karkeasti ottaen kannuja on tullut pari vuosikymmenessä. 2000-luvun 1. vuosikymmen ja 90-luku meni pokaalien osalta yli odotusten, joten ei kai ole ihme, että meistä goonereista on tullut ”kermaperseitä”. Nälkä kasvaa syödessä?! Edellinen kultainen vuosikymmen noiden kahden lisäksi menee aina 30-luvulle saakka, managerina eräs mr.Chapman. En tiedä kiinnostaako tämä historiahöpinä ketään, mutta laitoinpahan kuitenkin. Historian opetus(?): ei ole kannuttomuus mikään uusi asia tässä seurassa, sen kanssa vaan on opittava elämään. Pessimisti ei pety…

  17. Isse.Toivon pokaalia hartaasti¨,mutta tunnen tän seuran ja pettymysten kautta en odota liikoja.Totisesti toivon´,että pojat hoitaa kannun keväällä kotiin !!!!

  18. mauce: Dortmundia en todelliseksi suurseuraksi laske muuta kuin fanipohjan takia. Milan on kieltämättä ollut ns. nukkuva jätti UCL voiton jälkeen, toki sekin on 2v myöhemmin kuin meidän FAC-pytty, mutta siellä onkin selkeästi laitettu uudet tuulet puhaltamaan. valmentaja vaihtuu ja ison profiilin pelaajia hankitaan koko ajan, nyt tulee mestaruus. Realissa on lähinnä keskitytty sirkuksen pitoon, mutta sielläkin on meidän viimeisen pytyn jälkeen 2 liigamestaruutta.
    eihän tuo pytyttömyys meistä huonoa seuraa tee, mutta kyllähän se pistää vituttamaan että meitä tuoreempia pokaaleja löytyy Saarivaltakunnassa spurguilla (-08 Liigacup), Birminghamilla ja jopa PORTSMOUTHILLA (FAC -08), MunAsta ja rupla Chelscumista puhumattakaan.
    ja turha selittää että me ollaan mukana UCL:ssä, itse katsoisin mieluummin ensi kaudella Eurooppa liigaa jokin cuppi-kannu tältä kaudelta kaapissa (ei omassa) kuin UCL:ää ilman yhtään pyttyä. mielipide asioita, tää on vaan mun mielipide.

  19. Meillä on ollut sitten 1930-luvun vuosikymmeniä huonoa menestystä liigassa yksinkertaisesti siksi että me ollaan oltu pääasiassa sysip*skoja muihin nähden. Vasta 90-luvun lopulta lähtien — Wengerin myötä — on valmennus, pelitapa ja pelaajien tyyli/taito tuonut johdonmukaisesti hyviä sijoituksia liigassa huippuja (pääasiassa ManUre) vastaan.

    1930-luku: 5 mestaruutta/1×2. sija/1×3. sija/0x4.sija (Henry Norrisin ja Graham Chapmanin perustama 1. Dynastia; 7/10 3:n sakissa)
    1940-luku: 1/0/0/0 (1/10)
    1950-luku: 1/0/2/0 (3/10)
    1960-luku: 0/0/0/1 (0/10)
    1970-luku: 1/1/0/1 (2/10)
    1980-luku: 1/0/1/4 (2/10)
    1990-luku: 2/1/1/2 (1980/90-tulokset osin grahamismia (1/0/0/3 ja 1/0/0/2), jolloin joukkueet Liverpoolista edelleen pääasiassa dominoivia liigassa; 4/10 (Wenger: 1/1/1/0, kolme kautta))
    2000-luku: 2/4/1/3 (jälleen dominointia muilta, ManUre/Chelscum, mutta siitä huolimatta oikeat palikat mahdollistavat 6 kautena kymmenestä vähintään kakkossijan, jopa Nuorisoprojektin aikana pitkälle kevääseen ”periaatteessa” liigavoitosta taistelemisen; 7/10)

    Eli Arsenal on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana paljon johdonmukaisemmin mestaruustaistelussa ja hyvä taloudellinen tilanne ja joukkueen vetovoima (ihan viime aikoihin saakka, enää en ole varma tästä) mahdollistaa paremman ”pelaamisen” pelaajamarkkinoilla kuin oli laita esim. 1970- ja 1980-luvuilla. Tähän suhteutettuna, ilman yhtä radikaalia tiimimuutosta viitisen vuotta sitten, myös Chelscumin paluun vaikutus liigataistelussa olisi ollut paremmin neutraloitavissa — nythän Ch*lsean nousu osui samoihin vuosiin kuin Arsenalin alasajo mikä ennestään ”vääristää” tilastoa. Eli lyhyesti, kaiken syklisyydestä huolimatta näillä resursseilla olisi erilaisella politiikalla 2000-luvulla saatu mestaruussarakkeeseen vaikka parisen ruksia lisää.

    Ylläolevista luvuista näkee myös miksi 1970-luvun lopulla L-puulilaiset ihmettelivät allekirjoittaneelle jonkin v-n Arsenalin valintaa suosikkijoukkueeksi. Mutta peritty joukkue on peritty joukkue…

    Mitä tulee jutusteluun ”Grahamin luomasta” voittojoukkueesta 1998 lähtien, ilmeisesti Vieiran, Petit’n, Overmarsin ja sittemmin Piresin ja Henryn merkitys Kultaisen kauden pelaajina on absoluuttisen merkityksetön. Just. Legendaarinen puolustus saattoi olla aiempaa perua, mutta siirtyminen boring boringista oli mahdollista keskikentän uudelleensyntymisen myötä. Itse olen ensimmäisenä sytyttämässä Arsene-räsynukkea 🙂 , mutta credit where credit’s due.

  20. Onpas helvetin hyvää pohdintaa täällä tänään. Tuskastahan se nousee mutta silti.

    Itse en kauheasti piittaa historiavertauksista, vaikka ne mielenkiintoisia toki ovatkin. Futismaailma on muuttunut vuosikymmenien aikana niin paljon, että sieltä on vaikea löytää vastauksia nykypäivään. Jo pelkästään wengerin aikana muutokset ovat olleet valtavia: tv-rahat, ulkomaalaisten pelaajien määrä ja tuoreimpana ökyrikkaat (ulkomaiset) omistajat. Onko wenger – tai arsenal muutenkaan – pystynyt sopeutumaan näihin? Kahden ensimmäisen kohdalla vastaus on selkeästi kyllä, jälkimmäisen kohdalla varauksellisesti ei. Kannattaa muistaa, että wengerkin osti pitkään myös valmiita pelaajia: henry, pires, vieira jne. Sittemmin hintalappuihin tuli liikaa nollia ja ainoa valmis pelimieshankinta vuosiin oli arshavin – ja sekin pakon edessä, kun neljäs sija oli uhattuna.
    Toki alettiin puhua myös youth projectista, mutta oliko se pakon sanelemaa vai unelma onnesta ilman huippuhankintoja? Lisäksi stadionin rakentaminen vei muutamaksi vuodeksi kassan tiukoille, mutta siitä taisi seurata myös pihiys. No, ehkä wenkku kirjoittaa joskus elämäkerran, jossa kaikki paljastuu.

    Otetaan se pokaali pois kuljeksimasta.

  21. Ilmaisin ehkä jyrkästi kantani, mutta niin alkaa tämä viime vuosien projekti kusta puntille. Kuten totesin, ensimmäiset vajaat 10 vuotta oli Arsenen aikana kulta-aikaa, mutta sitten alkoi tämä ”projekt youth”, jossa pojista piti tehdä miehiä. Siinä ollaan menty pahasti metsään. Okei, olemme tuottaneet taitavia pelaajia, mutta ilman sydäntä. Paksu lompakko kyllä löytyy ja twitterit myös. Korvantakuset ovat edelleen märkinä ja niin pysyvätkin, koska hetimiten vastamäen tultua eteen manageri lohduttelee poikia ja verhoutuu jonkin muun tekosyyn taakse. Haetaan syitä takaiskuihin milloin tuomareista, milloin kentästä, otteluruuhkasta tai mistä lie. Enimmäkseen vertaillaan vieläkin kokoonpanojen keski-ikää, mikäli mahdollista. Judge me at spring sanoo Wenger ja muistaakseni viime keväänä luisti koko seuran kauden päättävästä lehdistötilaisuudesta vai oliko niin, että siirsi koko sirkuksen syksyyn? Enivei, tajusi jälleen projektinsa kaatuneen jo kolmatta(ko?) vuotta peräjälkeen ja pakeni takavasemmalle. Enää ei edes tuomiopäivällensä anna aikarajaa. Miksiköhän?

    Kaunis ajatus managerillamme oli tämän nuoruusprojektin suhteen ja vähällä se on ollut onnistuakin. Syitä on tietysti monia siihen, ettei pyttyjä ole tullut, mutta alkaa pännimään tuo Arsenen taktinen aseettomuus (reagointi) ja vastuun pakoilu. Kuten aiemminkin on todettu – se taloudellinen tulos tulee aina urheilullisen tuloksen edellä. Olisi mukava saada pitkästä aikaa edes yksi vuosi toisinpäin. Luulisi sen menestyksen viheriöllä auttavan taloudellisestikin, kun ei kuitenkaan suuria investointeja tarvittaisiin – muutama täsmähankinta vain ja osataanhan meillä taloudenhoito. Se on jo todistettu. No, en jaksa tätä enempää jauhaa, kun tuntuu herättävän enemmän v*ttuilua kuin keskustelua. Menee sille linjalle, mitä eräs entinen työkaverini mainosti vanhassa työpaikassamme, jossa mottona tuntui oleva muunnos tunnetusta kaskusta. Se meni näin: Kustaan pojat yhteen hiileen!

    Silti, rakastan tätä seuraa!

  22. Korostan nyt vielä, että tahallaan väärinymmärtäjätkin ymmärtävät. Onhan Arsene meidän menestynein managerimme kautta aikain.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s